post_5856111Ким бути? Куди піти вчитися? На сьогоднішній день це далеко не прості запитання. Для старшокласників попередніх поколінь було все ясно й зрозуміло. Одні йшли навчатися до професійно-технічніх училищ або технікумів, після закінчення яких – працювати на промислових підприємствах країни; інші вступали до вищих навчальних закладів, обираючи собі професії вчителів, інженерів, лікарів, військових, науковців. І найважливіше – держава гарантувала кожному робоче місце. Що сьогодні чекає на молодих людей, які закінчують школу?

Підготовче відділення університету намагається розв’язати цю складну життєву проблему старшокласників не тільки Києва, а й регіонів. Наші викладачі та співробітники допомагають підготуватися абітурієнтам університету, адаптуючи їх до навчання у вищій школі, розвивають навички самостійного та творчого мислення для розв’язання складних завдань незалежно від форми майбутніх випробувань (зокрема, для складання зовнішнього незалежного оцінювання, внутрішніх університетських олімпіад, творчих конкурсів), сприяють випускникам шкіл у визначенні майбутньої професії.

Одним із видів профорієнтаційної роботи підготовчого відділення, крім інформаційної та роз’яснювальної, стали зустрічі з викладачами та науковцями факультетів та інститутів університету, яких ми запрошуємо для обговорення цікавих тем з історії, літератури, природничих наук. Такі зустрічі проходять у вигляді круглих столів, оглядових лекцій, науково-теоретичних чи практичних семінарів, демонстрацій експериментів.

Нинішній навчальний рік розпочався з круглого столу, присвяченого 200-річчю з дня народження Тараса Шевченка за участю відомого літературознавця, автора підручників з української літератури для учнівської молоді Юлії Солод. Лейтмотивом заходу стала думка – «Читати твори Шевченка – розуміти зміст Шевченкового слова». У листопаді слухачам-абітурієнтам математично-природничих, економічних спеціальностей та студентам випускних курсів Оптико-механічного коледжу публічну наукову лекцію на тему «Нерівність трьох квадратів та навколо неї» читав канд. фіз.-мат. наук, доц. механіко-математичного факультету М.О.Назаренко. У січні наші слухачі продовжили знайомство зі світом природничих наук під час оглядової лекції «Механіка – частина фізико-математичного природознавства» та демонстрації експериментів під орудою завідувачів кафедр механіко-математичного факультету докт. фіз.-мат. наук Я.О. Жука та докт. техн. наук О.С.Лимарченка. У лютому з наукою про речовини наших слухачів знайомив декан хімічного факультету, докт. хім. наук Ю.М.Воловенко, а практичні заняття провели доц. кафедри фізичної хімії О.С.Роїк та аспірант тієї самої кафедри О.С.Муратов, експериментуючи з речовинами та демонструючи різноманітні хімічні реакції.  До кінця року планується провести ряд зустрічей з представниками інших природничих та гуманітарних факультетів.

На такі зустрічі приходять десятки зацікавлених старшокласників, вони починають краще розуміти предметну сферу своїх інтересів і, таким чином, визначаються з майбутніми професіями. Останніми роками є вже наочні результати цієї роботи: випускники підготовчого відділення не подають документи хаотично і прагнуть навчатися саме в нашому університеті.

Ще одним важливим напрямом профорієнтаційної роботи серед школярів є участь у ярмарках професій. «Будуємо кар’єру разом!» – під такою назвою центри зайнятості Київщини проводять зустрічі для учнів 9 – 11 класів районних шкіл із вищими навчальними закладами Києва та області. Сьогодні актуально залучати молодь навчатися на факультетах, які готують кадри для технічної та природничо-наукової галузі, про що неодноразово наголошував ректор університету Л.В. Губерський і під час вступної кампанії-2013, і в засобах масової інформації, і на засіданнях Ученої ради університету. За його словами, гостро стоїть питання з підготовкою кадрів з математики, ІТ-технологій, фізики, біології, хімії, геології, геофізики (особливо в галузі розвідки та розробки нафтових та газових родовищ), оскільки прорив у цих галузях виробництва дасть змогу Україні бути по-справжньому незалежною і стати повноправним членом ЄС.

У цьому зв’язку основним завданням убачається піклування про нові структурні підрозділи університету – оптико-механічний та геологорозвідувальних технологій коледжі, поширення інформації про рідкісні і вкрай необхідні нашій державі спеціальності, заохочення дев’ятикласників та одинадцятикласників шкіл на навчання в цих освітніх, з давніми традиціями закладах.

Під час осіннього туру ярмарків професій було охоплено увагою 22 районні центри зайнятості Київщини, де проведено агітаційно-роз’яснювальну роботу серед учнів 181 школи різного типу, а це приблизно 7000 школярів-випускників. Робота в цьому напрямі триває, оскільки 12 березня стартував весняний тур ярмарків.

Однак наймасштабнішим напрямом професійної орієнтації учнів стали загальноуніверситетські Дні відкритих дверей. Такі заходи збирають у стінах Червоного корпусу сотні охочих здобувати вищу освіту в нашому навчальному закладі, допомагають визначитися й з перших уст почути корисну інформацію про умови вступу, навчальний процес, дальше працевлаштування та перспективи, поспілкуватися зі студентами, випускниками, викладачами, деканами факультетів та директорами інститутів і коледжів, загалом, відчути студентську атмосферу. У квітні  пройшли Дні відкритих дверей, які вже остаточно вирішать долі молодих людей.

Навчатися в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка і престижно, і почесно, але й складно. Тож певною мірою допомагає молодій людині подолати ці труднощі підготовче відділення.

 О.САПОЖНИКОВА,

заст. завідувача підготовчого відділення

з профорієнтаційної роботи