Факультет соціології нашого університету та факультет соціології та історії університету м. Констанц (Німеччина) провели навчальний семінар для аспірантів, викладачів та студентів магістерських програм. Він проходив на факультеті соціології КНУ і був присвячений використанню методів планування експерименту в соціологічних опитуваннях. Щодня з дев’ятої ранку до п’ятої вечора англійською мовою заняття проводили декан факультету історії та соціології університету м. Констанц професор Т.Хінц та професор К.Ауспург з університету Гете у Франкфурті на Майні. Ще на початку літа учасники семінару отримали електронний пакет текстів, з якими ознайомилися до початку занять. Завдяки цьому значна частина ранкових сесій проходила у формі дискусій та відповідей на запитання слухачів.

Інтенсивний тиждень роботи включав ознайомлення з різними формами планування та проведення експерименту в соціологічних опитуваннях. Колеги з Німеччини представили власні методологічні напрацювання. Практична цінність семінару полягала в тому, що слухачі дізналися не тільки про теоретичні засади факторіального планування експерименту в соціологічних опитуваннях, а й побачили покроковий аналіз етапів його реалізації. Курс складався з теоретичної та практичної частин і став потужним дидактичним стимулом для ознайомлення всіх учасників не тільки із новими статистичними методами аналізу емпіричних соціологічних даних, але й зі стилем викладання англійською мовою іноземних професорів.
Під час роботи семінару в його учасників була нагода не тільки розібратися з тонкощами застосування експериментального дизайну в опитуванні, а й запропонувати власний проект для його практичної реалізації. Більшість учасників семінару створила цікаві презентації за тематичними напрямками власних наукових досліджень та отримала від німецьких професорів рекомендації для розвитку кожного з проектів. Лектори відзначили високий рівень мотивації учасників та актуальність обраних тем: від осмислення вимірів національної ідентичності та ролі ідеологічних чинників у дружніх стосунках до процесів соціального виключення, оцінок справедливості соціальної політики тощо. В останній день семінару учасники отримали сертифікати про його успішне завершення. Декан факультету А.Горбачик, який узяв безпосередню участь у роботі семінару як слухач та навіть презентував власний проект із вивчення національної ідентичності, провів переговори з німецькими колегами щодо дальшого розвитку такої співпраці.

Алла Марченко,
доцент
факультет
у соціології