кулебаЛариса КІТ

Зрозуміти, як налаштована машина комунікативної війни, та знайти точку опори у хаотичному інформаційному просторі намагалися студенти спеціальності «Міжнародна комунікація» разом із автором книги «Війна за реальність: як перемагати у світі фейків, правд і спільнот», постійним представником України при Раді Європи Дмитром Кулебою. Він розповів про свою книгу студентам рідного Інституту міжнародних відносин напередодні офіційної презентації видання.
– Ви працюватимете у світі, де критичного мислення практично не існуватиме, – окреслив картину світу Дмитро Кулеба. – Як комунікатори ви володітимете страшною зброєю: і масу людей, і конкретну особу ви зможете спрямовувати у потрібному вам напрямку. інформаційний простір – це простір хаосу, який ви не зможете опанувати повністю, тільки якийсь його сегмент.
На думку Дмитра, дисципліна «масові комунікації» поступилася комунікаціям персоніфікованим – їх створили соціальні мережі. За всім, що ми бачимо у смартфонах, стоять дослідження нейропсихологів, а будь-що можна продати блискавично швидко, просто сегментувавши аудиторію. Соціальні мережі та онлайн-спільноти можуть стати для нас лабіринтом із неправд, маніпуляцій, вигаданих зрад і несправжніх перемог – і зрештою створити хибну реальність.
Ми живемо у світі емоцій, і з ними ж нам подають будь-яку новину. Майбутнє комунікаційників – робота з даними плюс креативність (тож любіть математику, майбутні бійці інформаційного фронту!). Однак немає нічого важливішого за етичні стандарти. І Дмитро Кулеба вважатиме за щастя, якщо хоч один із слухачів їх дотримається, адже саме комунікатори несуть найбільшу відповідальність за настрої суспільства. Не політики, а комунікатори. Не можна розривати людей і суспільство, не можна сегментувати країну. Успішна комунікація часом здатна змінити те, що не змогла зробити політика.
Ключові правила, яких автор книги пропонує дотримуватися під час інформаційної війни: спиратися на реальність, мислити критично, керувати емоціями, відчувати спільноту і взаємодіяти з державою.
Відповідаючи на запитання студентів щодо засобів протидії інформаційній агресії, Дмитро Кулеба відзначив два шляхи. Заборона не працює через багатоканальність комунікацій. Роз’яснення також не завжди дієве, бо люди не люблять правди, їх важко переконати. Захищати своїх, а не правду – феномен нашого часу. перемога дешевше обходиться тому, хто формує переконання, а не намагається змінити чиюсь думку.
– У вас суперспеціальність, яка має шалений попит, – запевнив дипломат майбутніх комунікаційників. – Великий респект вашій професурі, яка підтримувала напрямок міжнародних комунікацій ще до того, як він набув нинішньої популярності.