1 липня 2013 року в Україні стартував експериментальний проект Київського національного університету імені Тараса Шевченка «Онлайн університет».

Сьогодні ми є свідками справжньої революції в світовій освіті. Створення масових онлайн курсів провідними вишами світу – остання  багатообіцяюча тенденція у вищій освіті.

Восени 2011 року Стенфордський університет запропонував усім охочим безкоштовно три своїх курси через мережу Інтернету. Лише в одному з цих курсів тоді взяло участь близько 160 тисяч студентів із 190 країн світу. На вересень 2013 року вже 20 ВНЗ з топ-25 усесвітнього рейтингу університетів Times Higher Education створюють власні масові онлайн курси.

Новий формат навчання приваблює найкращі навчальні заклади світу можливістю зробити кращу освіту доступною кожному незалежно від місця проживання, майнового стану чи віку.

Україна не залишилася осторонь від світових тенденцій. У липні 2013 року наш університет запустив перший в СНД університетський масовий онлайн курс «Бренд-менеджмент».

За місяць роботи сайт проекту «Університет онлайн» відвідали 52550 разів слухачі з 62 країн світу. Вони переглянули понад 267 тисяч сторінок сайту. Нас бачили й слухали в Україні, Росії, США, Німеччині, Канаді, Великій Британії, Австрії, Польщі, Італії та Нідерландах. В Україні курс проходили в 163 містах і містечках. Найчастіше в Києві, Харкові, Львові, Дніпропетровську та Донецьку.

Про запуск першого українського масового онлайн курсу Київського національного університету імені Тараса Шевченка писали всі провідні національні та галузеві інтернет-ЗМІ: Кореспондент, Фокус, Українська правда, Бі-Бі-Сі, Дзеркало тижня, AIN, internet.ua, ТСН, Сегодня, Вести, Освіта України, Наголос та багато інших. Телесюжети, присвячені ініціативі нашого університету, зняли СТБ, ICTV, 5 канал, Новий канал, БТБ. Про проект на своїх шпальтах розповіли газета «Вести» та журнал «Вести. Репортер». Загалом проект анонсували в більш як 80 публікаціях в українських ЗМІ.

Учасники курсу залишили на сайті понад 1500 коментарів. Переважна більшість із них були суто позитивного чи інформаційного характеру (конкретні питання щодо матеріалу курсу, уточнення організаційних питань тощо).

Творчі завдання, запропоновані викладачем курсу, викликали жваве обговорення слухачів. Класичні масові онлайн курси не часто пропонують завдання такого типу, але переважній більшості наших слухачів сподобалася ця форма роботи. Також учасники побажали зустрітися з викладачем у житті.

Учасники курсу виступили з двома основними проханнями до «Університету онлайн». Вони наполягають на необхідності формалізувати завершення курсу видачею сертифіката, а також надати їм можливість завантажувати навчальні матеріали, зокрема відеолекції.

Готуючи майбутні курси, ми цікавилися думкою слухачів про те, що найбільше стимулює їх до участі в масових онлайн-курсах. Кожен другий слухач хоче вчитися нового, кожен третій – удосконалювати знання в професійній сфері, і кожен п’ятий хоче отримати сертифікат про успішне проходження курсу.

Працівники Навчально-дослідницького центру інформаційних технологій не зупиняються на досягнутих результатах.  О.Гордійчук разом із СКДБ  розробляє нові алгоритми для передачі відеоданих через однорангові мережі, які дають змогу значно знизити навантаження на головний сервер і водночас забезпечують високу якість при перегляді для кінцевих користувачів. На даний момент  розроблено алгоритм контролю перевантажень та побудови топології мережі. Плануюється приділити окрему увагу надійності та самовідновлюваності системи. Дані розробки забезпечать якісний доступ до відеоматеріалів без необхідності придбання університетом коштовного обладнання.

 

 

О.БИЧКОВ

І.ПРИМАЧЕНКО