TSNUK_RomanenkoПроєкт «Запитуй у фахівців: науковці КНУ імені Тараса Шевченка про #коронавірус» набирає обертів і збирає дедалі більше запитань. Пропонуємо вашій увазі відповіді університетських експертів.

На запитання з психології відповідає професор кафедри міжнародних комунікацій та комунікативних технологій Інституту міжнародних відносин, доктор соціологічних наук Юрій РОМАНЕНКО:

1. Що потрібно і можна робити для подолання психологічної паніки від боязні захворіти на коронавірус?

  • 1. Не намагайтеся заперечувати свої страхи

Страх – це подарунок, який допомагає нам виживати. Ми також можемо спостерігати його у тварин у небезпечних ситуаціях. На щастя, наше тіло попереджає нас про наближення загроз. Ви уявляєте, що відбудеться, якщо ви не сховається, побачивши в кімнаті тигра? Навчитися співіснувати з цією емоцією є життєво важливим. Які б неприємні моменти нам не довелося пережити у зв’язку з пандемією, ми повинні бути вдячними страху. Адже він є нашим зберігачем та запобіжником.

  • 2. Ізолюйтесь від джерел інформації, які створюють панічні настрої

Самоаналіз допомагає підвищити наш рівень комфорту. Він дозволяє нам зрозуміти, що ми відчуваємо або якими хочемо бути, як діяти. Немає необхідності глибоко досліджувати, яким є коріння нашого страху, наприклад, страх перед тим, щоб захворіти на коронавірус. Однак розуміння того, які стимули викликають у нас неприємні емоції, може допомогти розробити ефективні і точні стратегії, щоб протистояти цим страхам. Наприклад, левову частку негативних емоцій спричиняють новини в ЗМІ. І якщо ви з’ясували, що ваші страхи виникають саме під впливом читання таких новин – перестаньте на деякий час читати новини.

  • 3. Профільтруйте свої страхи

Ви людина. Жити і діяти так, ніби страху не існує – це контрпродуктивно. Відчуваючи страх, ви не станете більш слабким (слабкою) або менш шанованим (шанованою). Неважливо, якщо об’єкт вашого страху є незвичайним або бентежить вас, все одно він зрозумілий, і є люди, які зможуть вас підтримати. Ваш страх не зникне тільки тому, що ви його ігноруєте. Визнати ваш страх перед тим, щоб захворіти – перший крок на шляху до подолання умов, які призводять до захворювання. ВИ стаєте пильнішими, обережнішими і передбачливішими.

  • 4. Раціоналізуйте свої страхи

Страх перед вірусом є абсолютно зрозумілим, якщо ми бачимо наслідки епідемії. Однак якщо кожного разу, дивлячись чергові новини з Італії і про італійців в трунах на військових машинах, ми думаємо про себе, то ми розмірковуємо нелогічно. Постарайтеся впоратися зі своїми негативними думками. Потрібно думати про ймовірність, з якою може статися захворювання, і діяти відповідним чином. Це допоможе позбутися неприємних когнітивних процесів.

  • 5. Спостерігайте, як уміють впоратися зі страхом інші люди

Немає значення, що причина вашого страху є нетиповою, мовляв, немає вакцини для щеплення і препаратів для лікування: пам’ятайте, що ця емоція викликає схожі відчуття у всіх. Різниться тільки ступінь інтенсивності, який ви здатні контролювати. Дуже корисно визнати, що страх перед захворюванням є природною емоцією і поспостерігати, як із нею справляються інші люди.

  • 6. Підвищіть свою самооцінку

Деякі види пандемічних страхів, як, наприклад, страх перед спілкуванням через загрозу інфікуватися, дуже засмучують деяких людей. Це може негативно позначитися на самооцінці. Такі думки є шкідливими і можуть спровокувати когнітивні спотворення, здатні істотно отруїти нам життя. Адже руйнівні думки з часом призводять до руйнації імунітету. А в період епідемії це є найнебезпечнішим.

У ряді випадків такі переконання можуть призвести до глибокого внутрішнього дискомфорту і, як наслідок, важких психологічних проблем, а через них – до зниження імунної опірності захворюванням. Пам’ятайте про те, що всі ми люди, і що будь-яка людина може відчувати страхи, проте ми взмозі завжди знайти розумне рішення в будь-якій ситуації.

  • 7. Подбайте про себе

Очевидно, що берегти своє фізичне і душевне здоров’я завжди є корисним, безвідносно до епідемічної ситуації. Коли ми ведемо здоровий спосіб життя, ми прекрасно почуваємося, підвищується наша ефективність і працездатність. Тому, коли ми відчуваємо себе здоровими, здатними про себе подбати, страх захворіти знижується. Дізнайтеся, як почати займатися спортом у домашніх умовах.

  • 8. Спробуйте техніки релаксації

Коли нас паралізує страх перед захворюванням, від якого нам хочеться втекти або сховатися, можна використовувати різні техніки для збереження спокою, наприклад, дихальні вправи, медитації. У такий спосіб можна знизити симптоми страху і відволіктися від негативних думок.

Звісно, перелік цих рекомендацій не є вичерпним. Пам’ятаємо, що від нашого психічного здоров’я і вміння долати паніку залежить, перш за все, активність нашої імунної системи. Тому заспокоймося і будьмо здорові!

2. Як швидко людина здатна адаптуватися до навчання й роботи в онлайн-режимі?

Сьогодні за допомогою масових онлайн-курсів вже можна отримати магістерський ступінь у найпрестижніших ЗВО світу, не виходячи з власної квартири. Coursera запустила низку магістерських програм у партнерстві з провідними університетами світу. Нещодавно до цієї ініціативи приєднався один із найпрестижніших університетів світу – Імперський коледж Лондона. Edx теж створив мікромагістерські програм (MicroMasters) разом з MIT, Колумбійським університетом, Університетом Берклі. Ці програми дозволяють почати навчання на магістерській програмі онлайн, а потім вступити до університету й закінчити навчання в офлайні.

Уже найближчим часом у нас розквітнуть різноманітні адаптивні сервіси персоналізованого навчання, які дозволять навчатися більш ефективно. Вони будуть підлаштовуватися під знання і здібності кожної конкретної людини.

Особистим наставником Олександра Македонського був Аристотель. Уявіть собі світ, де «електронний Аристотель» нашого часу доступний не лише нащадкам королів і президентів, а кожній дитині на Землі.

Крім того, ми все більше будемо вчитися тому, чого зараз просто не вчать у школі. Основи психологічного саморегулювання, ефективна комунікація з іншими людьми, особисті фінанси. А також всілякі навички зі сфери підприємництва, наприклад, вміння згенерувати ідею чи працювати в розпорошених командах. Такі речі будуть інтегровані в навчальні програми ЗВО або навіть шкіл.

У навчання і роботи в онлайн режимі є кілька важливих елементів, які сприяють повноцінній адаптації до них представників різних вікових груп.

  • По-перше, таке навчання і робота мають бути активними. Потрібно виконувати завдання, брати участь в проектах та дискусіях, ну, або хоча б переказати своїми словами прослухану лекцію уявній аудиторії.
  • По-друге, таке навчання і робота мають бути проблемно і проектно-орієнтованими. Це єдиний спосіб використовувати всю сукупність знань у практичній ситуації або в ситуації максимально наближеній до практичної.
  • Потрібно також нагадати, що онлайн і офлайн навчання – це річ соціальна. Обмін ідеями, обмін думками і дискусії – це те, що називається peer learning і воно дуже ефективно в будь-якому навчанні.

Онлайн-освіта й -робота не мають вікових обмежень.

Найлегше адаптація до електронного навчання й роботи відбувається в дитячому та шкільному віці. Ринок дошкільної освіти зростає як з води, але не всі батьки можуть собі дозволити водити дитину в навчальні центри. До того ж, в провінційних містах їх може бути недостатньо.

Тут і приходять на допомогу численні онлайн-сервіси. Уроки проходять весело: ігри, пісні та танці допомагають малюкам вивчати назви предметів, цифри, кольори – загалом, поступово пізнавати навколишній світ. Головне – прищепити дитині інтерес до знань і не дати їй нудьгувати. Діти можуть оволодівати онлайн-технологіями за лічені дні й тижні через їхню незацикленість на системних алгоритмах дорослого віку.

Звісно, доволі успішно адаптуються до навчання й роботи в онлайн-режимі студенти, яким онлайн-технології допомагають в розвитку духовності, соціальної, професійної компетентності та самоактуалізації загалом; сприяють адекватності самооцінки і розвитку почуття власної гідності, внутрішньої свободи; навчають і допомагають відстоювати свої переконання, будувати конструктивні взаємини, керувати своїм емоційним станом, розвивати комунікативні здібності, конструктивне ставлення до критики інших та відкритість.

Проте, найважче адаптація до онлайн-навчання дається людям похилого віку, які вийшли на заслужений відпочинок. З одного боку, що б не вивчала людина пенсійного віку, це гарний спосіб ступати в ногу з часом і не відчувати себе ізольованим від сучасності. До того ж, нові знання стимулюють побудову нових нейронних зв’язків, а це хороша профілактика хвороби Альцгеймера.

З іншого боку, доволі часто представники цієї вікової категорії соромляться йти на очні курси, навіть якщо дуже хочуть. А ще стаціонарне навчання – це часом задорого для людей похилого віку.