TSNUK_Kharlamova

Проєкт «Запитуй у фахівців: науковці КНУ імені Тараса Шевченка про #коронавірус» набирає обертів і збирає дедалі більше запитань. Пропонуємо вашій увазі відповіді університетських експертів.

На запитання «Як вплине пандемія #коронавірус на економіку України, які сфери бізнесу найбільше постраждають? Чи очікувати дефіцит імпорту товарів з ЄС?» відповідає кандидат економічних наук, доцент кафедри економічної кібернетики економічного факультету Ганна ХАРЛАМОВА:

Звичайно, товари, які залежали від поставок пасажирськими літаками або пасажирськими перевезеннями, будуть у дефіциті впродовж якогось часу. Уже на сьогодні споживачі відчули, що на полицях закінчуються або відсутні певні товари, які надходили з імпортом. Це товари попиту, товари особистої гігієни, товари для дітей. Ми як споживачі можемо це відчути. Як тільки налагодиться логістика компаній, усе має повернутися до попередніх масштабів.

Однак ми маємо зрозуміти одну річ. Якщо дещо імпортувалося в Україну у валізах заробітчан, то швидше за все ви побачите на полицях старі закупи. Оновлення трендів можливе після певного послаблення карантинних заходів.

Щодо того, які сфери бізнесу постраждають. Якщо бізнес був залежним від притоку спеціалістів, персоналу, який має добиратися до місця роботи, спостерігається певне зниження прибутковості або закриття підприємства (сподіваємося, тимчасове).

Ми розуміємо ситуацію на ринках, ситуацію з агропідприємцями, фермерами, які не змогли вчасно доставити свою продукцію на ринки. Тут є певна проблема. Ми розуміємо, що не весь бізнес можна перелаштувати на роботу онлайн. Наприклад, сферу послуг, яка розвивалася достатньо жваво (ми не говоримо зараз про послуги перукаря, ці послуги можна надавати і вдома), послуги фітнес-залів, тренерів, всього обслуговуючого персоналу фітнес-центрів, басейнів, які не мають змоги робити це онлайн. Це все має просідання і по прибутках, і по заробітках. Якщо ми говоримо про великі підприємства, то, звичайно, якщо вони зупиняються, то спостерігається певне зменшення прибутковості, це загрожує бюджету України.

Коли карантин завершиться, будемо сподіватися, що економіка зможе відновити всі ці сфери. Проблемними можуть бути два напрями, здатні торкнутися кожного споживача. По-перше, ресторани. Наскільки швидко люди зможуть відновити довіру до них, бути впевнені, що вони не заразяться, що безпечно отримують харчування? Звичайно, ресторанам потрібно до цього перелаштуватися. Незабаром ми з вами ввійдемо в нову еру – еру сертифікації якості.

По-друге, готелі. Відтепер клієнти цінуватимуть насамперед не комфорт, а те, чи вільна від короновірусу ця зона, чи забезпечено там контроль якості, чи імунно безпечні люди там працюють. Те саме стосується й ресторанів: наскільки швидко налагодять пакування товарів, відновлять довіру споживачів. Ті ресторани, які не можуть пропонувати товари на винос, які розташовані в місцевості з досить низьким трафіком, можуть будуть закриті, тому що споживач не піде туди. Те саме стосується й готелей. Вони перейдуть на нову сертифікацію якості, якщо зможуть кварцувати номери, пакувати сніданки, гігієчні засоби тощо.

Ті споживачі, які й раніше багато подорожували, залишаться споживачами цих послуг, тож туристичні компанії впевнено можуть на них розраховувати. Але ті туристичні компанії, які мали невеличкий трафік споживачів, працювали з лоукост-пропозиціями, цілком імовірно, закриються. Виживуть ті компанії, які будуть працювати з готелями та туристичними комплексами, перейдуть на новий рівень якості, зможуть надавати нові пакети послуг, спокушаючи високим рівнем безпеки та захищеності.

Крім того, треба розуміти, що споживач змінився, він почав по-іншому цінувати свої подорожі, свою свободу пересування і можливість побачити світ. І, відповідно, компанії мають це врахувати. Навіть ті споживачі, які відкладали подорож на майбутнє, («побачити Париж і померти»), тепер захочуть побачити свій Париж якомога швидше.

Якщо є ті, хто програв, то звичайно є й ті, що виграв. Наприклад, можна згадати нерухомість. Ті компанії, які на сьогодні можуть запропонувати оренду житла за містом, відповідно виграють, тому що попит на це зріс. Не можна сказати, що нерухомість у середмісті впаде за ціною чи попитом. Швидше за все, такого не станеться. Можливий певний відкат на півторарічну давнину щодо прибутків таких компаній, але це швидко відновиться. А ось заміські будинки стануть дуже привабливими для осіб, які свого часу їздили за кордон, мали там свої вілли або орендували їх там. На сьогодні вони будуть шукати свій високий стандарт саме під Києвом, біля інших міст, на березі моря чи озера. І ось ця нерухомість, яка до цього часу не користувалася надто високим попитом, і для будівника чи інвестора була саме інвестицією, почне приносити попит. Також власники помешкань або офісних приміщень, які до цього часу надавали офіси в оренду для компаній, мають розуміти, що ситуація зміниться, компанії почнуть затягувати паски і відмовлятися від оренди. Але вони будуть зацікавлені у так званих хабах, де можна зібрати дистанційно працюючих працівників раз на місяць на нараду й створити певну атмосферу компанії. Власники таких приміщень, оснащених усім необхідним для роботи, де можна буде запропонувати комфортний і безпечний кейтеринг, однозначно виграють.